Min bloggliste

lørdag 19. januar 2013

Hilde har laget Voksipose!!

Et prosjekt jeg faktisk aldri trodde jeg skulle få til, blandt annet fordi jeg ikke aner hvordan en symaskin fungerer. Jeg måtte ta det litt på gefylen siden det var så mye rart rundt om av oppskrifter, så her er min oppskrift på voksipose :)

Jeg kjøpte inn 3 meter polarfleece til innerstoff og 3 meter cordfløyel til ytterstoff. Jeg kunne nok klart meg med 2,5 meter, men synes det var trygt å ha litt å gå på. I tillegg så kjøpte jeg inn noe tynt papir slik at jeg kunne tegne en mal. Kosta meg 15 kr for 3 meter og det var verdt det :)

Først måte jeg opp til bredde på 50cm. Så målte jeg opp til 170 lengde. Da får man jo en lang og tynn strek :) På toppen så tegna jeg en 30cm høy bue. Så total lengde på "kroppen" blir 2meter
Deretter tegnet jeg opp 2 stk sideklaffer som var 25cm brede og 80 cm lange.

Disse klaffene skal da være under buen. Forstykket er der hvor klaffene slutter :)

Deretter la jeg malen på innerstoffet og klippet til. Jeg la til 2cm ekstra når jeg tegna på stoffet til sånn sykant.  Tenkte den kanskje ble litt tynn uten, så glad for det :)

Gjorde det samme med ytterstoffet. La disse to front mot front og klippet til snorer som jeg plasserte øverst, nederst og i midten av klaffene. Husk at alt er på vrangen, så den lengste enden av snora skal være mellom frontene :) Så festet jeg med stoppenåler, og startet jobben med dyna. Jeg brukte en helårsdyne fra jysk som kosta ca 130kr.

Jeg gjorde det samme med dyna, tegna opp og klippa til. Var ikke så mye greier som kom fra dyna, men glad jeg ikke brukte dun.. anbefaler å bruke knappenåler med en gang dog, så minst mulig tyter :)


Så sydde jeg sammen dyna, Sydde sammen inner og ytterstoff. (Pass på at snorene ikke blir sydd inn i sømmene, det gjorde de et par ganger hos meg)
Strøk på ugla, putta  dyna inn og voila :) Jeg setter knapper i ene siden på forstykket slik at det er lett å ta dyna inn og ut for vask :)


Er litt i ekstase over å faktisk ha lagd en, så oppskrifta er kanskje litt fort gjort :) Bare spør om du lurer på noe.
Bruker du oppskriften min, så hadde jeg satt pris på om du la ut link til bloggen din så jeg kan se :)


Her er resultatet. Full sovings etter 3 minutter i posen :D


Og til slutt et lite bilde av prinsessene mine i matchende skappelgensere :D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar